Feeds:
Posts

Archive for August 16th, 2016

august 15

Nimic nu este mai frumos pe lumea asta decat o  nava cu vele. Zic eu . Unii dintre  voi trebuie sa ma creada pe  cuvant. Gratie , eleganta ,curaj nebunesc , romanism- epoca de glorie a marilor veliere trece o mare perioada in istorie . Cu bune , cu rele si cu furtuni.

Vant din pupa !

220558_500996439911626_175167605_o

„Domnule Comandant,

Conform ordinului Dumneavoastră pentru pregătirea echipajului în scopul campaniei ce trebuia să se întreprindă în curând, am luat dispoziţiuni a eşi în mare pentru a rămâne 3 – 4 zile; – drumul ce-mi trăsesem să-l urmez era: de la Sulina să mă cobor spre Sud aşa ca să recunosc farul Sft. Gheorghe, apoi să înclin drumul spre Sud-vest pentru recunoaşterea Constanţei şi apoi să pun capul pe Insula Şerpilor, să o dublez şi să mă întorc la Sulina.

În acest scop la 18 Mai, 6 ore dimineaţa, am părăsit Sulina cu un uşor vânt favorabil de Sud-Est, am recunoscut Sft. Gheorghe la 7.30 seara şi spre ziuă la 8 ore mă aflam în dreptul Constanţei, unde executând volta în vânt am luat drumul la larg din cauza vântului, ce nu era tocmai favorabil, ţinând vântul aproape, murele la babord, aceasta pentru a mă îndepărta îndeajuns la larg, astfel ca la cealaltă bordee să pot câştiga în vânt. La orele 3.50 p.m. virat de bord şi cu vânt ce trecuse la N. – N.V. abia am putut la 6,20 să mă aflu în dreptul capului Midia unde am executat din nou volta şi cu vântul ce trecuse la N ¼ NV luai drumul N48o. E aşa ca să trec în destul de larg de Sft. Gheorghe şi să pot recunoaşte mai târziu Insula Şerpilor.

Pe la 1 noaptea începe a se întuneca şi vântul se întăreşte puţin: spre finele quartului vântul refuză de ¼ trecând la Nord şi se întăreşte simţitor. Imediat luai drumul spre Est pentru a mă depărta cât se poate de mult de coastă la larg în prevederea unui vânt tare de Nord (barometrul începuse a scădea destul de repede). Pentru a mă întoarce şi a lua drumul la Constanţa sau Caliacra spre a mă adăposti, nici nu era de încercat şi nu ar fi fost prudent deloc, deoarece timpul era foarte întunecos şi ploaia începuse, că nu se mai putea vedea la o milă distanţă şi în cazul de a nu nimeri sigur la Constanţa sau Caliacra, aşi fi fost expus a cădea la coastă inevitabil. Prin urmare singura deciziune de luat şi cea mai prudentă a fost acea de a pune capul la larg şi a primi timpul rău cât s-ar putea mai la Est depărtare de coastă, pentru a avea loc de derivat îndeajuns spre Sud, unde eram sigur de a nu întâlni pământ decât la o foarte mare distanţă.

1892_Mircea_I_Genova_1

Tocmai după cum prevăzusem, vântul se întăreşte din ce în ce şi marea se formează luînd proporţiuni mari. Luai din timp precauţiunile pentru vremea rea ce ne-a găsit la capă sub trinchetin, vela-strai şi artimon. În noaptea de Sâmbătă spre Duminică, pe la orele 8 seara vântul suflă tempestuos cu rafale violente, mare enormă, greenurile se succedau fără întrerupere, ploaie torenţială cu picături enorme; era imposibil a se mai lucra în arboradă, dacă ar mai fi fost necesitate. Pentru a putea ţine în vânt, fac presiune la maşină cu ajutorul căreia şi cu velele de capă puturăm ţine aşa ca să nu cădem travers. Tangajuri enorme combinate cu ruliuri de 30o – 35o.

La ora 9 bastonul focului se rupe de la a doua capelatură; la 10h bastonul se rupe pentru a doua oară de la I-a capelatură, de unde slăbirea arborelui gabierului mic, care nu întârzie şi el la 10h şi 5 m a se rupe şi prin căderea sa a se rupe şi arboretul mic ce era scoborât şi legat în lungul arborelui gabier. Îndată luai măsuri pentru consolidarea lui şi a vergei sale, ca să nu cadă pe punte.

Din cauza greenurilor şi a ploaiei torenţiale continue, imposibil a avea observaţiune pentru determinarea punctului. Derivă de 2 mile pe oră spre Sud. Din această cauză chiar dacă ar fi fost posibil n-am fi putut lua vântul din pupa şi fugi cu el. Această manevră o păstram ca cea mai de pe urmă, în cazul când n-am fi putut ţine la capă din cauza mărei ce ar fi ameninţat să îmbarce sau pentru a fugi de coastă. Trecerea de la capă la vântul dinapoi era periculoasă din cauza trecerii cu vântul travers, când de sigur îmbarcând sub vânt, am fi angajat. În schimb vasul s-a comportat admirabil de bine, n-am fi crezut să poată rezista unei asemenea tempeste şi mărei enorme ce exista.

Duminică ziua părea a se îndrepta (barometrul se urcase de la 760 la 765). Spre seara revine din nou la aceiaşi furie ca şi în noaptea precedentă şi la orele 11 noaptea atinge maximul său de forţă (barometrul sare brusc de la 764 la 761). Vântul tempestuos, ploaie torenţială şi marea devenise demontată; vasul, cu ajutorul maşinei şi a velelor de capă abia mai poate ţine în vânt, marea îmbarcă prin amândouă bordurile şi pe la prova, ruliurile şi tangajurile erau enorme şi foarte brusce, vasul fatiga foarte mult. Toate pompele bordului lucrau pentru scoaterea apei din cală şi compartimentele din prova unde era 50 de cm de apă; în celelalte compartimente se pompa cu maşina.

Luni despre ziuă, odată cu creşterea barometrului, vântul începe a mai slăbi; se luminează pentru un moment, aşa ca să ne mulţumim cu o observaţie luată cu o eroare grosieră, cum am putut constata mai târziu când am făcut observaţii în condiţiuni bune; punctul căpătat cu acea observaţiune ne plasa pe meridianul 27o şi paralelul 42o30.

Cum avem absolut trebuinţă de proviziuni şi cum marea şi vântul mai căzuse, m-am decis a fugi cu vântul din pupa spre Constantinopol; orice altă direcţie mi-ar fi fost imposibilă de luat, căci aşi fi avut vântul şi marea travers sau din prova, contra cărora n-am fi putut rezista.

Aici este locul să fac cunoscut că ofiţerii cei noi şi echipajul a avut ocaziunea de a se instrui în adevăratul sens şi a profitat cât n-ar fi profitat, executând întreaga companie cu timpuri obişnuite. Aceasta a fost pentru ei o adevărată şcoală.

Ofiţerii au corespuns aşteptărilor mele, s-au purtat admirabil, făcându-şi mai mult decât datoria până la cel din urmă moment, cu toată fatiga şi ploaia ce nu înceta a cădea torenţial.

Echipajul, atât oameni cât şi elevii, exceptând pe cei slabi şi care nu puteau suporta marea, au fost admirabili, mai ales parte din ei pe care-mi rezervez a-i semnala la timp pentru a fi recompensaţi, riscându-şi în unele lucrări viaţa lor chiar.

După terminarea reparaţiunilor rog aprobaţi a se continua partea a 2-a a Campaniei. Partea I-a fiind destinată pentru formarea oamenilor a fost cu de prisos făcută în timpul celor 5 zile de voiaj.

Cu ofiţerii ce-i am şi oamenii astfel cum s-au format pot face chiar turul lumii; dacă însă după întoarcere va mai rămâne timp pot vizita şi porturile din Marea Neagră ce trebuia să vedem.

Afară de avariile semnalate, maşina are trebuinţă a fi vizitată, corpul de asemenea călăfătuit, dublajul înlocuit. Bucătăria dislocată puţin de pe punte va trebui de asemenea întărită. Cred că în două săptămâni să fiu gata a lua marea.

Ministru nostru plenipotenţiar mi-a promis şi mi-a dat deja concursul pentru o repede şi bună reparaţie.

Comandantul bricului „Mircea”,

Căpitan (ss) Eustaţiu.”

Cele mai mari puteri care  au stapanit  lumea asta vreodata au fost in esenta puteri maritime  ! sa le zicem un sincer *LA MULTI ANI*

 

 

Read Full Post »

Blogul unei tipe oarecare

"O zi în care nu ai râs este o zi pierdută"

ellenlunney

Gather Food, Flowers & Friends

Simona Tache

Jurnal roz de cazarmă

politicstand.com

Puterea noastra sta in cuvinte!

Adrian Georgescu

Scriu iute și piperat

Two Fat Americans

Eating & Drinking Our Way Around The World (While doing some other fun things too)

Blog de Draga Sbiera

poésie comme vérité universelle

tineri pentru tineri

scrieți, citiți, râdeți, plângeți, săriți în pat și apoi râdeți si mai tare, oricum viața trece.

The V Life

C'est la V

existence !

blog de philosophie imprévisible, dir. Jean-Paul Galibert

blue cafe

Don't worry about knowing a lot , you know what is useful , and that's what counts :)

Simplu

Despre banalități

Copacul din pădure

Blog social comun

Mark My World

Hacking life while enjoying everything in between

Brazilia mea / Meu Brasil

Aproape vs. Departe

Ecologia Comunicarii

Libertate. Credinta. Echilibru. Iubire. Toate acestea, Impreuna.

Hair with Samm

Images Hair Salon